Thursday, July 21, 2011

Anda stress???

Holla~~stress!! anda stress,,pernah x korang rasa stress,,hmm,,adeh!! banyak je faktor yang boleh wat korang stress,,tapi faktor tu tak penting apa yang penting??? kerjasama,,,nonono,,yang penting cara untuk release korang punya stress,,okeyh (^ ^)


korang jangan wat cmnie okey,,ta sdap pown lappy tu (^ ^)

Jom2~~di sini ada lima cara untuk korang release stress so pilihlah yang mana korang rasa sesuai :)


1.Nikmati teh
Teh?? yup teh,,tak kisah la green tea kew white tea kew,,janji tea okeyh,,,dalam sebuah kajian University Collage London,75 sukarelawan minum secawan teh sebelum menyelesaikan masalah yang dihadapi.47% daripada sukarelawan tersebut berjaya menurunkan hormon marah dan tekanan berbanding mereka yang tidak minum teh.


2.Urutan
Urutan a.k.a massage juga boleh mengurangkan stress anda,,menurut kajian di Hong Kong Polytecnic Universiti,teknik urutan mampu menenangkan diri sehingga 39%.Sekiranya mahu lebih cepat ,urut bahagian antara ibu jari dan telunjuk sehingga 20 hingga 30 saat.


3.Makan coklat
Aha!! cara nie paling ak suka 
(^ ^),,dah la sedap,,bley hilangkan stress plak tu~~wah2 i loike,,Okeyh2!! Hasil kajian yang diperoleh dalam Proceedings Of National Academy Of Science rasa yang ada pada coklat dapat membesarkan pembuluh darah sehingga mengurangkan tekanan darah.Tapi harus diingat korang mesti la pilih dark choc berbanding milk choc cuse milk choc tinggi kalori n mampu wat korang gemok~~


4.Buka Youtube
Youtube?? apa kaitan youtube n stress,,yes2 sudah semestinya ada kaitan..menurut kajian di Loma Linda University California AS,ketawa boleh menurunkan kadar hormon stress.So carilah video lucu di Youtube dan ketawalah sepuasnya (* *)


5.Zat EPA dan DHA Omega-3
Menurut kajian Universitu Of Pittsburgh AS orang yang dalam darahnya terkandung zat EPA dan DHA Omega-3 dengan kadar yang tinggi lebih bahagia.So bagi meningkatkan kadar EPA dan DHA korang makan je ikan salmon or sardine bebanyak,,kalo x suka makan ikan belanjakan sikit duet korang untuk beli suplemen EPA dan DHA okeyh : )


Horite,,ak nak g makan coklat jap (^ ^),,thanz cuse sudi baca,,till den moshie-moshie~~

No comments:

Post a Comment