Sunday, August 7, 2011

Tips sihat di bulan ramadhan

Holla~~ makan apa bebuka tadi??aishh!! makan banyak sampai takbley bangun!!walaweyh korang makan kew korang vakum makanan nieh,,jangan sampai tak g terawih cukup!!dah2  jangan bagi ak start membebel,, kalau tak sampai sahur nanti pown belom tentu habis,,worite2 ntry kali nie ak nak berkongsi tip sihat di bulan ramadhan,,korang nak sihat tak nieh?? Kalau nak,, sila baca ntry bawah nie cepat2 (^ ^)

1. Melambatkan sahur

Disunahkan mengakhiri waktu makan sahur dengan waktu yang tak jauh dari saat terbit fajar. Telah diriwayatkan dari Anas r.a., dari Zaid bin Tsabit r.a., bahwasanya dia pernah berkata: “Kami pernah makan sahur bersama Nabi SAW, setelah itu Beliau langsung berangkat solat “. Aku tanyakan: “Berapa lama jarak antara azan dan sahur? Dia menjawab, “kira-kira sama seperti bacaan lima puluh ayat. (Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim).

Hikmah mengikuti sunnah Nabi SAW dengan mengakhirkan sahur memang banyak manfaatnya bagi tubuh. Tubuh akan mempunyai waktu yang cukup membakar makanan untuk diubah menjadi tenaga, sehingga badan tidak akan lemah pada siang hari.
2. Hindari tidur setelah makan sahur

Kebanyakan orang sering tidur setelah makan sahur. Salah satu faktor yang menjadi penyebabnya, kerana makan sahur terlalu awal.. Keadaan ini akan membuat tubuh semakin lemah pada siang hari.

3. Hindari sikap bermalas-malasan

Bermalas-malasan tidak dianjurkan dalam Islam, lebih-lebih di bulan Ramadhan. Tetaplah aktif melakukan kegiatan seharian, termasuk amalan-amalan yang mendatangkan pahala serta olahraga ringan. Berolahraga boleh dilakukan pagi hari, misalnya jalan, lari setempat, dan lain2. Aktiviti pada bulan puasa dapat merangsang pengeluaran hormon-hormon anti insulin yang berfungsi melepaskan gula darah dari simpanan tenaga, sehingga kadar gula darah tidak menurun dan akhirnya tubuh tetap segar sepanjang hari.

4. Tidur Cukup

Pastikan anda cukup tidur agar sel-sel otot dan organ tubuh dapat pulih kembali, baik siang mahupun malam. Setiap orang mempunyai kadar tidur yang berbeza,namun yang penting tidak berlebihan. Tidur berlebihan boleh menyebabkan kulit wajah kering, dan tidak segar.


5. Menyegerakan berbuka

Menyegerakan berbuka merupakan sunnah Rasulullah SAW dan akan mendatangkan kebaikan. Dari Sahl bahwa Rasulullah SAW telah bersabda: Umat manusia akan tetap baik selagi mereka menyegerakan berbuka puasa. (Riwayat Bukhari, dan Muslim)

6. Mulakan berbuka dengan makan yang manis

Saat berbuka, mulakan dengan makanan atau minuman manis, seperti kurma atau teh manis, atau minuman manis yang lain. Demikian juga Rasulullah telah memerintahkan untuk berbuka puasa dengan kurma. Jika tidak memiliki kurma maka hendaknya dengan air.
Dari Anas bin Malik r.a , dia bercerita: “Nabi SAW biasa berbuka dengan beberapa buah ruthab (kurma segar) sebelum mengerjakan solat. Jika beliau tidak mendapatkan ruthab, maka beliau SAW berbuka dengan beberapa buah tamar(kurma masak yang sudah lama dipetik). Dan jika tidak mendapatkan tamar, maka beliau meminum Air”.

7. Hindari minum air berais

Sudah disebut diatas, apabila tak ada kurma, minumlah air putih. Pada saat puasa, tubuh mengalami dehidrasi, sehingga apabila dibasahi dengan air akan sangat bermanfaat memberi kesegaran bagi tubuh. Sebaiknya hindari untuk minum minuman berais, kerana akan menyebabkan perut kembung. Juga minuman yang mengandung pemanis buatan, karena pemanis ini tidak mengandung kalori, sehingga akan menambah kelesuan. Jangan pula minum minuman bersoda, kerana menburukan lagi keadaan.


8. Berbuka secara berperingkat

Setelah berbuka dengan makanan / minuman yang manis, sebaiknya berehat terlebih dahulu lebih kurang 30 atau  60 minit sebelum makan hidangan berbuka lainnya. Pada saat menjamah makan , sebaiknya dilakukan secara berperingkat, jangan makan berlebihan, supaya perut  tidak terkejut dan mendadak berkerja keras, sehingga menjadikan Anda malas melakukan aktiviti selanjutnya. Sebaliknya, jangan makan terlalu sedikit, kerana ini akan menurunkan daya tahan tubuh sewaktu berpuasa.

9. Makan makanan berserat.

Perbanyaklah makan sayur dan buah ketika berbuka atau sahur. Selain mengurangkan kekeringan tubuh (kerana kandungan air dalam makanan berserat cukup tinggi), tubuh juga dapat menahan rasa lapar lebih lama dengan makanan berserat. Hal ini mengakibatkan tubuh memerlukan waktu lebih lama untuk mencerna makanan berserat.


10. Banyak minum air putih

Pada malam hari dan saat sahur, perbanyaklah minum air putih, serta selingan dengan bahan berkalori tinggi, misalnya madu, kurma, gula, susu, dan lain-lain untuk mencegah dehidrasi atau kekurangan cairan tubuh dari aktiviti di siang hari.


11. Makan makanan bergizi

Perbanyak makanan yang mengandung lima unsur gizi lengkap, seperti protein, karbohidrat, lemak, vitamin dan mineral, agar tubuh tetap sihat. Vitamin yang perlu diambil setiap hari adalah Vitamin A, B, dan C yang banyak terdapat pada buah berwarna merah dan kuning, sayuran berwarna hijau tua atau kekacang.


Worite,,hope ntry nie boleh bantu korang untuk lbey fresh menjalani aktiviti harian dalam bulan ramadhan,,ahaa!! satu g jangan jadikan ramadhan satu alasan untuk korang skip aktiviti harian sebaliknya jadikan bulan nie sebagai lombong untok korang gali pahala sebanyak mungkin.thanz cuse sudi baca,,till den,,moshie-moshie~~

p/s:lakukan ibadat dengan ikhlas bukan kerana paksaan :)

No comments:

Post a Comment